Elektronikbutiker
Med hjälp av dofter kan man återskapa en trevlig hemkänsla med en doft av nybakat, sprida kaffedoft för att öka suget efter nybryggt kaffe hemma, eller varför inte påminna om det senaste biobesöket med hjälp av en popcorndoft vid TV försäljningen.
Modebutiker
Gäller det att erbjuda den unika upplevelsen av exklusivitet och personlig känsla. Kanske skapa en trevligare stämning kring omklädningsrummen för att få kunden känna sig nöjd och bekväm i dem nya plagg som provas.
Dem absolut vanligaste doftsättningarna av klädbutiker innebär att man doftsätter entrén till butiken med en svag och trevlig varumärkesdoft som kännetecknar butikens exklusivitet och samspelar med sortimentet.
Livsmedelsbutiker
Har enorma möjligheter att skapa multisensoriska upplevelse för kunderna med hjälp av sinnesmarknadsföring – eftersom man faktiskt även kan smaka på själva varan.
Många livsmedelsbutiker förstår nyttan av att sprida doften av nybakade bullar i entrén. Doften av nybakat bröd skapar hunger och när kunden är hungrig handlar personen helt enkelt fler produkter. Som en bonus så får man faktiskt en trevlig hemkänsla av nybakat bröd i hela butiken.
Det som är viktigt att tänka på är att doften alltid måste stämma överens med butikens varor då effekten blir starkare när doften leder till en tydlig vara.
Kom ihåg att med hjälp av rätt doft och rätt strategi lyfter man Kundupplevelsen, Intresset och Försäljningen.