Doft utan doft

02 sep, 2019

Måla med språket som komplement

I takt med att allt fler utbyten sker online så uppstår också allt färre möjligheter att använda doft i kundupplevelsen. Men detta behöver inte betyda att doftmarknadsföring bör läggas till handlingarna. Doft i butiker är fortfarande ett säkert sätt att etsa sig fast i kundens minne, men det finns ett sätt att förlänga doftupplevelsen även digitalt – och då menar vi inte 4D datorer.

Man kan nämligen förlänga och förstärka sin doftmarknadsföring genom språket man använder i sina digitala kanaler. Vad många inte vet är att man kan använda målande språk som ett komplement där doften av ert märke eller er produkt inte går att placera – mer än i fantasin. Forskare har nämligen sett att “smellizing”, som fenomenet kallas där man ber en person att försöka inbilla sig vad produkten doftar, kan ge samma effekt i hjärnan som faktiska dofter.

När de undersökte detta med fokus på god mat, såg de att om personer försökte inbilla sig doften före de åt ledde det till att de började salivera och kände starkare hunger. Slutligen ledde det också till en starkare smakupplevelse överlag.

Koppla ihop fler sinnen

När ditt enda marknadsföringsverktyg är bild och text kan det därför vara effektivt att försöka få kunden att tänka på er produkts eller ert varumärkes doft. Se till att stimulera deras doftfantasi. När det kommer till produkter som mat, dryck, parfymer och diverse rengöringsmedel är det naturligt att prata om doft. Men vad gäller teknik eller mode blir språkliga steget genast längre. Även om doftmarknadsföring är effektiv i de branscherna också krävs här en mer avtonad approach till att beskriva doft. Här får man se till att en smart copy skrivs i samklang med visuella element. Snarare än att måla läsaren på näsan, bokstavligen, bör text och bilder locka till att konnotera produkten med er doft snarare än explicit benämna den.

Det finns många exempel på indirekta sätt doft används. När det kommer till tv-reklam kan en kort närbild av någons näsa – som förstås passar in i filmens dramaturgi – vara nog för att aktivera delen av vår hjärna som reglerar doft. Doften av ert varumärke, er produkt eller er upplevelse – kan på så vis förlängas och knyta an även i rörlig bild.

Tänk strategisk

Men det viktigaste är förstås att börja med en strategi i butik och där ni möter kunder ansikte mot ansikte, (och med näsan i vädret!) Har ni inte redan en doftstrategi i er verksamhet? Kontakta oss på Aroma Marketing Sverige® så kan vi hjälpa er med hela processen – från första tanke till färdig produkt.

Läs mer om undersökningenhär.