Hur fungerar doftmarknadsföring?
Luktsinnet har utvecklats för att hjälpa oss avgöra om det vi äter, inandas eller närmar oss är bra eller dåligt, om det är farligt eller trygg.
Rätt doft kan omedvetet uppmana konsumenterna till att spendera mer tid i olika miljöer, eller så kan det vara ett effektivt sätt för att bjuda in kunderna till er butik. Doftsättning av inomhusmiljöer kan styra besökarna till spontana köp eller uppmana till att känna en specifik känsla. Vi på Aroma Marketing Sverige® hjälper till med att kombinera rätt doft med rätt strategi vilket resulterar i nöjdare kunder och en ökad upplevelse.
Varför doftmarknadsföring?
Med hjälp av dofter kan dem positiva faktorerna som lycka, sensualitet, avkoppling och stimulans förstärkas.
Dofter associeras med känslor och upplevelser snarare än till själva objektet. Det är en närma-fjärma-funktion som direkt talar om hur vi bör förhålla oss till vår omgivning.
Spridning av en exklusiv doft i lokalen kan förstärka varumärket och skapa den perfekta atmosfären för kunder, anställda och gäster samt differentiera företaget från övriga konkurrenter. Det är bevisat att du inte kan sålla bort doft på samma sätt som ljud och bild.
Världsbeprövat koncept
Doftmarknadsföring används i världen av många framgångsrika företag som vill knyta fast sitt varumärke till en speciell doft, eller bara förstärka upplevelsen av produkterna. Man kan bli förvånad över att företag som Apple, Rolls Royce, Hilton, Mcdonalds och många fler använder sig av doftmarknadsföring på ett lyckat sätt.
Dessutom finns det många bevisande studier, studier gjorda på de främsta universiteten i världen och dessa tyder på att vi påverkas enormt av dofter och aromater.