Den säljande doften

22 aug, 2018

Vilken doft får oss att shoppa mest?

Att dofter är viktiga för upplevelsen och gör en markant skillnad i försäljningen har forskare pratat i flera decennier om. Men i denna artikel har vi tänkt att fokusera närmare på vilka dofter ska du som företagare använda för att få dina kunder att öppna plånboken.

Dofter är viktiga för att förstärka upplevelsen på plats i butiken. Inte minst när butiker ska försöka konkurrera med onlinehandeln som erbjuder mer bekvämlighet och lägre priser.

Det finns flera vetenskapliga bevis för att dofter påverkar oss människor på olika sätt. Flera av de går att läsa under studier om doftmarknadsföring.

Vissa dofter känner vi bara med vårt undermedvetna som triggar direkt igång en reaktion och tar fram ett minne från det förflutna. Vi känner inte doften men har en reaktion eller ett minne kopplat till den. Ibland kan det vara en doft som triggar glädjetankar och ibland kan det vara en doft som väcker en känsla som t.ex. hunger eller känsla av avkoppling. Men frågan som alla ställer sig är vilken doft är det då som får oss att shoppa loss?

Söta och enkla dofter ger ökad shopping.

Svaret, enligt amerikansk forskning, är trivsamma och “enkla” dofter som kan enkelt och logiskt kopplas ihop. Ju enklare en doft är desto mer bidrar den till att köpupplevelsen upplevs som något positivt och leder till köp.

Vad menas med enkla dofter som kan kopplas till logiken. Vid juletider t.ex. är doften av gran, clementiner eller kanel inte helt ovanlig i butikerna. För att just dessa dofter kan härledas till julen och den ultimata upplevelsen om julen med mycket goda bekymmersfria minnen från barndomen.

Matcha förväntningarna

Det har med hjärnans sätt att hantera intryck att göra. Ju enklare du kan förstå och definiera ett intryck, till exempel en doft, desto mer tenderar du att gilla denna stimulation. Hjärnan hittar snabbt en logisk koppling i ditt minne och ett scenario som den känner ingen, och skickar signaler till resten av kroppen och inte minst ditt medvetna om hur man bör reagera. Ju snabbare hjärnan känner igen en lukt och ju mer du gillar den desto mer gillar du butiken du befinner dig i och kan frigöra mer hjärnkapacitet till att till exempel handla julklappar. Med andra ord så kan man mer eller mindre manipulera en människas reaktioner med hjälp av dofter som personen i fråga tycker om, ifall man känner till dessa preferenser. Känner man inte till dessa preferenser så använder man sig av dofter som kan enklast kopplas till platsen och produkten.

Forskning visar också att dofterna måste matcha kundernas förväntningar. Det är helt avgörande, menar Spangenberg. Män köper till exempel mindre om butiken doftar typiskt feminint och kvinnor i sin tur shoppar mindre om butiken doftar typiskt maskulint.

Kunderna får inte känna sig lurade eller manipulerade.

Om doften inte svarar upp till kundernas förväntningar så kan det slå tillbaka på butiken. Om du går in i en ostbutik, förväntar du dig att det ska lukta ost, och det är bara positivt. Om det luktar ost i en klädaffär skulle du gå raka vägen ut ur butiken, säger han till tidningen Pacific Standard magazine.

Källor:

Spaneberg undersökning

Involvera fler sinnen i marknadsföring