Doftmarknadsföring i verkligheten

3 jul, 2014

Strax före lanseringen av sin parfym Chanel No 5 1921 letade Coco Chanel efter nya marknadsföringskanaler för att lyckas med sin lansering av parfymen i sin butik på 31 rue Cambon. I detta skede beordrade Coco sina säljare att spraya parfymen över hela butiken, från omklädningsrummen till entrén. Idag har tekniken utvecklas och som tur är så slipper säljare slösa tid på att spraya slut på dyra parfymer. Många butiker har finslipat de flesta detaljer. Allt från butikens färger och de anställdas dress code till vilken musik som ska spelas och när. Men ofta glömmer butikerna utnyttja det starkaste sinnet – luktsinnet.

 Alla kan jobba med doftmarknadsföring.

Det sinne som direkt kan påverka hur en person associerar varumärket. Med tanke på att luktsinnet är det starkaste och mest direkta sinne är det förundransvärt att det tagit så lång tid att förstå luktsinnets potential som marknadsföringskanal.

sinnesmarknadsföring

“This is a huge trend,” observes environmental psychologist Eric Spangenberg of Washington State University. The technology has advanced to the level where anyone can do it.”

 

Vilka jobbar med doftmarknadsföring idag?

Och nu börjar man märka att många företag har kommit igång med doftmarknadsföring. Singapore Airlines använder en doft som heter Stefan Floridian Waters i flygplanen. Samsung använder sig av en somrig doft med nyans av honungsmelon i deras flaggskeppsbutik i New York. British Airways använder sig av en gräsaktig doft i deras business-klasser på flygplanen. På Mandarin Oriental välkomnas gästerna av en doft som heter Sequoia, framtagen av Lorenzo Dante Ferro. På samma sätt använder Kimptons Hotel en blandning av citrusfrukter och grönt te för att välkomna sina gäster.

Victorias Secrets och Juicy Coutures kunder behöver inte längre leta upp deras parfymer för att få veta hur de doftar. De behöver bara kliva in i butiken för att känna doften.

Lika så har butikskedjor som Abercrombie & Fitch, Marriott, Hugo Boss, Ritz Carlton och Jimmy Choo implementerat dofter i deras butiker. Företag vill använda sig av dofter för att, som resultat visar, kan dofter förbättra allt från kundernas uppfattning av varumärket till hur många återbesök de gör.

Fråga oss redan idag hur kan doftmarknadsföring användas i er verksamhet.