Studier
En känd studie gjordes på en nattklubb där man först testade gästerna på en icke doftsatt yta, och senare doftsatte man samma yta. Dofterna som användes var apelsin, havsvatten och pepparmint. Resultaten visade att gästerna i den doftsatta ytan hade en ökad dansaktivitet, de upplevde musiken mer intressant och de utvärderade hela kvällen bättre.
Varför doftmarknadsföring?
Doftmarknadsföring används flitigt på nattklubbar världen över, och detta görs för att skapa rätt atmosfär för gästerna. Dofter kan användas på flera olika områden och inte bara på dansgolven. Genom att doftsätta baren ökar man aktiviteten där, eller varför inte doftsätta VIP lounge med en lyxdoft som får gästerna känna sig lite mer hedrade.
Genom doftmarknadsföring skapar man inte bara rätt atmosfär för gästerna utan även för de anställda, vilket leder till ett ökat helhetsintryck av verksamheten och som oftast resulterar i att varumärket stärks och fler kunder kommer tillbaka.
Vi på Aroma Marketing Sverige™ har tillsammans med våra partners över 17 års erfarenhet av doftmarknadsföring och har haft nöjet att arbeta med några av de ledande aktörerna inom de flesta branscher över hela Europa.