Doftmarknadsföring i praktiken – del 3

25 okt, 2013

Vikten av rätt strategi.

Vi har nu börjat förstå hur företag kan ta hjälp av dofter i sin marknadsföring. Vi har även gått in en bit på hur viktigt det är att använda rätt strategi. Nu ska vi knyta ihop den säcken. Som vi nämnde tidigare så kan kommunikationen starta redan utanför butiken för att locka in kunder. När människan sedan handlar spelar alla de klassiska fem sinnen in, därför är det viktigt att dessa inte är för spridda. Doft är även det sinne som styr oss mest.

Olika Strategier

Med hjälp av strategiskt rätt utvalda dofter kan man locka in kunderna in i butiken. Väl inne i butiken är det viktigt med ett bra första intryck. Sedan är det viktigt att dofterna passar in med det som företaget försöker förmedla. Dofter ökar även chansen till impulsköp. T.ex. så kan det lukta exotiska frukter vid fruktdisken, choklad vid kakorna eller varför inte vid kokböckerna med recept för bakelser. I liknande sammanhang är det viktigt att dofter inte blir som en mur för konsumenten. Dofterna ska smyga sig på människan utan att man egentligen ska kunna sätta fingret på vad det är.  I en butik kan dofter även användas för att locka kunder till vissa delar av butiken t.ex. till dolda ytor eller till dyra varor.

Varumärkesdoft

Något som inte allt för många företag världen över har listat ut är att man kan skapa en egen varumärkesdoft. Alla människor har doftminnen och associerar dofter med något som man har känt, sett eller upplevt. Om man skapar en doft som finns i alla butiker, och dessutom sprids en bit utanför butiken så kommer folk till slut att associera doften med butiken och automatiskt skapa ett doftminne. Det finns många sätt som man kan använda dofter på, men det viktiga är att noggrant välja en eller flera passande dofter och att dessa bakas ihop i den övriga sinneskommunikationen med kunderna.