Doftmarknadsföring i praktiken – del 2

3 okt, 2013

Det är idag förvånansvärt få företag som använder sig av dofter i sin marknadsföring, trots att många studier och undersökningar visar på att företag ökar sina chanser till försäljning genom att kommunicera med kunderna via dofter. Det är inte bara i försäljningssammanhang man ska se dofter som något positivt. Vi på Aroma Marketing Sverige ™ brukar sammanfatta det hela kort med – ”Doftmarknadsföring innebär att man sprider ut dofter i olika miljöer för att öka intresset och skapa en bättre känsla”.

Första intrycket är viktigt, och när en kund kommer in i en butik spelar doften en stor roll. Sanningen är den att om vi känner en obehaglig doft så kommer vi inte att trivas. Inredningen och t.o.m. hur bra säljare personalen är spelar då en mindre roll. Detta innebär att om vi kan vända på det hela och använda oss av en doft som speglar företagets mål och värderingar kan vi få kunden att känna sig bekväm, och där vi känner oss bekväma spenderar vi gärna en längre tid.

Kommunikationen med kunderna kan redan börja tidigare än inne i butiken. För många år sen upptäckte butiker att man faktiskt kan locka in kunder genom att sprida ut dofter en liten bit utanför butiken.
Konkurrensen blir idag hårdare och hårdare vilket innebär att man inte får halka efter de övriga konkurrenterna. Ju fler sinnen man aktiverar hos kunden desto större är chansen till en försäljning.

Men för att få bästa effekt så får inte dofter missbrukas. Det är viktigt att de används på rätt sätt och på rätt ställen – där kliver vi på Aroma Marketing Sverige ™ in i bilden. Med många års erfarenhet i bagaget har vi tillsammans med våra parners fått leverera kvalitativa lösningar till flera av marknadens ledande aktörer.
Vi kan doftmarknadsföring och vi vill att dofter ska fungera till er nytta!

Hur doftar ditt företag?