Doftmarknadsföring i praktiken – del 1

25 sep, 2013

Dofter är en del av oss, och alla människor har doftminnen. Vare sig vi vill eller ej så måste vi andas. Luktsinnet är ett av de starkaste sinnena och även det som är direkt kopplat till hjärnan. Dofter kan omedvetet få oss att känna stress, lugn, behag, obehag, hunger, glädje och mycket mer. Så varför inte använda dofter i marknadsföringssammanhang och i kommunikationen med sina kunder? Det finns många bevisade studier på hur vi påverkas av dofter, men eftersom alla branscher är olika är det enormt viktigt att man lägger upp rätt strategi. Några klassiska exempel är att nybakat bröd får oss att känna hunger, vanilj får oss att känna lugn, glädje och behag och myntadofter ökar människans koncentrationsnivå.

Vi på Aroma Marketing Sverige™ har, tillsammans med våra partners, över 10 års erfarenhet inom doftmarknadsföring.

Kontakta oss och boka in en tid med någon av våra doftkonsulter för att lägga ihop den bästa strategin och få ut det mesta av er marknadsföring!

Hur doftar ditt företag?