Även små barn kan förstå sig på doftdesign

25 aug, 2013

Hur doftar det hemma hos er? Hur doftar det i butiken där ni säljer era varor?

Hur ska en leksaksbutik dofta och hur ska en klädbutik dofta? Doftdesign är en viktigt del i dagens marknadsföring. Idag lägger företag enorma summor av pengar på marknadsföring genom ljud, och bild, med TV, Radio, och Stilbildkampanjer och även Events där man presenterar sina produkter och ger ut gratis prover. Men det som nästan alltid glöms bort är vårt starkaste sinne, nämligen doftsinnet. Doftsinnet hos människan är kopplat direkt till det limbiska systemet i hjärnan som ansvarar för känslor och upplevelser. Det limbiska systemet kallas för känslohjärnan och tillhör det centrala nervsystemet. Närmare än så kan man inte komma våra känslor.

Den fråga som man bör ställa sig är – varför glömmer företag att använda sig utav det starkaste sinnet som människorna har i marknadsföringssyfte? Varför är inte Doftdesign en självklarhet när vi går in på ett varuhus eller en matbutik. Varför doftar det inte skog och gröna ängar istället för dammiga hyllor och plastförpackningar i butiker som vi besöker.

Vi på Aroma Marketing Sverige™ jobbar med att integrera doftsinnet i kommunikationen med era kunder, för att stärka budskapet och höja det totala intrycket av ert varumärke. Doftdesign är en av de viktigaste metoderna som bör finnas i dagens konkurrens för att särskilja sig från de övriga konkurrenterna och erbjuda kunderna en upplevelse som är något utöver det vanliga.

Alla människor styrs av doftsinnet.

Faktum är att alla människor styrs av doftsinnet, och därmed av doftdesign och doftmarknadsföring. Genom att använda sig av doftdesign och doftmarknadsföring når man även ut till små barn som känner ingen doften av Choklad eller deras favorit frukt och tjatar på föräldrarna tills de köper det. Doftdesignade matbutiker hjälper besökare att få upp fantasin för vad de kan laga till middag genom att sprida en behaglig doft i matavdelningar. Med doftdesign lyfter man upp sortimentet som inte är så populärt eller ökar merförsäljning av Kaffe och bullar genom att sprida en doft av fika.

Tänk på att dofter kan vi inte undvika på samma sätt som vi kan blunda för något vi inte vill se, eller höra för öronen får något vi inte vill höra. Med doftdesing och rätt doftmarknadsföring kommunicerar man med alla människor, även de människor som inte kan se eller höra eller känna lika bra som andra människor kan. Med doftdesign så kommunicerar alla människor, stora som små, och upplever en helt ny nivå av shoppingupplevelse.

Vi vill att dofter skall fungerar till eran nytta.

Vi på Aroma Marketing Sverige™ specialiserar oss inom professionell doftmarknadsföring och använder oss utav den senaste samt certifierade tekniken för doftsättning av inomhusmiljöer.

Vi vill att dofter skall fungerar till eran nytta. Ta kontakt med oss så berättar vi mer hur dofter bör användas och hur man doftdesignar på rätt sätt.

Välkommen till oss på Aroma Marketing Sverige™