Professionell doftmarknadsföring — Vi kan allt inom doft

Upplevelser, Minnen och Doft

Publicerat 16 november, 2020

Luktsinnet är starkt kopplat till grundläggande funktioner som minne och känsla. Grunden till den funktionen är att människan har ett episodiskt minne, något som är unikt för människan. I det episodiska minnet lagras personliga upplevelser och händelser som kan knyta an till en särskild tidpunkt eller plats.

Forskning visar att människan har förmåga att koppla en känsla till händelser från våra liv. Till exempel doftminne, vilket är ett minne som väcks av en lukt. Vilka sorts lukter som framkallar minnen är högst individuellt. Det kan till exempel vara att man som sjuåring var vid havet och kände doften av tång. När man på nytt känner den doften senare minns man tillbaka till händelsen som sjuåring. 


Det är inte bara dofter som framkallar minnen från förr, utan även ord, bilder och ljud. Dessa kategorier väcker ofta minnen från tiden då man var 15-30 år, när ens identitet formas. Medan dofter ofta väcker minnen från de tidiga barnaåren när man var 0-10 år. Anledningen till att doftminnen blir så starka är för att luktsinnet utvecklas tidigt, redan i fosterstadiet. När doftminnet aktiveras upplever vi även en starkare känsla av att förflyttas i tid och rum. Till exempel lukten av kardemumma kan göra att vi i vårt inre förflyttas till när man var hemma hos farmor och hon bakade.

Knyt ihop affären med endorfiner

Med luktsinnet har du som äger en affär möjlighet att skapa positiva doftminnen för dina kunder. När kunden köper en sak släpper hjärnan ut endorfiner och man blir tillfälligt lycklig. När det händer tillsammans med en doft sammanflätas doften och känslan av att vara lycklig. Vilket innebär att kunden kan få en positiv känsla av att gå in i din butik.


Med andra ord är bra doft ett kraftigt verktyg för att erbjuda en minnesvärd upplevelse av butiksbesöket. Att doftsätta produkter som kunder kan köpa med sig hem är en bra lösning för att bli ihågkommen hos kunden, för att doften har skapat ett känslosamt band till platsen.

Upplevelsen i det omedvetna

I tider då allt fler handlar via digitala tjänster finns det en rädsla att vi kommer besöka färre platser. De platser vi fortsätter att besöka väljer vi med större omsorg och ett sätt att kan vara att på ett diskret sätt stimulera doftsinnet för att erbjuda kunden en större upplevelse. Allt för att skapa ett känslomässigt band till kunderna med positiva minnen.


För oss på Qonceptus är det av högsta prioritet att skapa ett sammanhang som ger mervärde för kunderna.