Vilken typ av doftsättning ska jag välja?

11 sep, 2019

Bli en doftstrateg med rätt tillvägagångssätt 

Det finns många olika sätt man kan använda sig av doft och det finns lika många doftstratgier som det finns företag. Samtidigt kan en vuxen människa urskilja bland 10.000 olika dofter – så det finns minst sagt ett smörgåsbord av alternativ. Men vad man kan göra bland alla dessa alternativ är att dela upp strategier i olika underkategorier. Vi ska presentera några av dem här nedan, så även du kan orientera dig i djungeln av doftsättningsalternativ.

 

Omgivningsdoft

Vanligtvis kallas det inom doftmarknadsföring för den engelska termen ambient scent. Omgivningsdoft innebär att man använder sig av doft för att förstärka kundens, besökarens eller den anställdes upplevelse i en specifik situation. Denna typ av doftsättning är oftast inte tätt anknuten med ett varumärke, utan snarare situationen man vill skapa. I exempelvis vårdmiljöer är lavender ofta använt för att få patienter att känna sig lugna och trygga. Andra doftkategorier används bland annat för att få kunder att stanna i butiker längre snarare än att sälja en särskild produkt där (vilket också leder till att de i förlängningen handlar mer). Vissa ambient scents har till och med visat effekt på produktiviteten på arbetsplatsen, så att placera en omgivningsdoft måste inte nödvändigtvis bara göras i marknadsföringssyfte.

 

Signaturdoft 

Signaturdoft handlar om att man skapar en specifik doft för ett varumärke eller en produkt, som man kan höra på namnet. Doften blir då tätt anknuten med det man vill sälja snarare än situationen man vill skapa. Signaturdofter, kan likt omgivningsdoft, ge kunden en särskild känsla eller upplevelse men en signaturdoft ska vara särskilt utformad för det man säljer. Singnaturdoft kan också kallas doftlogotype och när man väljer den bör man vara noggrann med att ha sin målgrupp i åtanke – då det är dem du ska få att uppskatta doften. En fördel med att skapa en signaturdoft är att den sedan kan användas i exempelvis doftljus eller parfymer. Kunder kan då få med sig er doft hem och bandet mellan konsument och varumärke kan knytas ännu hårdare – utan att de ens behöver befinna sig i butiken. Vi på Qonceptus erbjuder bland annat lösningar där ni kan specialdesigna doftljus utefter doften ni har i er butik.

 

Billboarddoft 

Rådande rön säger oftast att man ska använda doftmarknadsföring med måttfullhet. Lite kommer nämligen en lång väg – särskilt då våra hjärnor processar undermedveten doft först. Men självklart kommer det alltid finnas företag som gör det motsatta för den chockeffekt som det skapar. Vid billboarddoftsättning används dofter som är väldigt starka och som ingen kan missa i butiken (och ibland även utanför). Bland företag som använt liknande strategi kan man hitta Abercrombie & Fitch och LUSH. Deras distinkta doft tornar då upp sig som en billboard för de som väljer att passera butiken. Det är en väl uttänkt strategi och det är två företag som inte lämnar något åt slumpen. Deras starka dofter är nämligen i linje med vad deras målgrupper brukar föredra. Men det är inte en strategi som kommer utan konsekvenser. Doft är väldigt subjektivt och slår den fel – då slår den väldigt fel. Samtidigt finns också doftkänsliga och allergiker som kan påverkas. Denna strategi är sällan särskilt effektiv för nyetablerade företag då den kan skrämma bort istället för att locka. Redan etablerade företag, med en stark kundbas och lojalitet har mer utrymme att experimentera och kan därav använda sig starkare dofter än vad vi skulle rekommendera en ny aktör.

Så, nästa gång du går i en butik eller ett shoppingcenter kommer du kanske kunna urskilja någon av de här typerna av doftsättning. Men oftast flyger de helt under radarn, och det är det som gör doft så effektiv. Det förlänger bara det man vill förmedla, om så en känsla, en upplevelse, eller lojalitet. Något som inte kommer flyga under radarn är om du stöter på en doftbillboard och vem vet, du kanske kommer gilla det?

Vill du veta mer om doftstragier och hur vi jobbar? Eller vill du kanske börja doftsätta redan idag? Kontakta oss på Aroma Marketing Sverige®!