Kundupplevelse & Doftmarknadsföring

11 dec, 2017

Vad är kundupplevelse ?

När man pratar om Kundupplevelse så kommer ofta kundbemötande upp som första tanke. Men vad är ett bra kundbemötande egentligen och vilka delar brukar företag ta med när de pratar om kundupplevelse och den rätta atmosfären för kunden?

Vi ska prata om doft och doftdesign av sälj- och butiksytorna. Det är fortfarande ytters få som tänker på hur deras butik doftar och varför det är bra att jobba med doftmarknadsföring.

Butikerna har mycket att tänka på när man skapar den rätta atmosfären för att passa de varor och tjänster som de säljer. Plats, inredning, anställdas uniformer, belysning, konst, temperatur och musik. Allt detta i en bra kombination kan göra så att kunden känner sig nöjd, glad och vill stanna och handla i den specifika butiken. Kunden kan till och med välja att komma tillbaka eller rekommendera handelsplatsen till sina vänner. Tänk på några av de mest populära butikerna eller dina personliga favoriter och du förstår vad vi menar.

Påverka genom luktsinnet?

Luktsinnet som är vår absolut starkaste glömms oftast bort rätt enkelt. Dels för att det är svårt att tänka sig att doftsättning kan fungera praktiskt och delvis för att butiksägare inte förstår hur viktigt det är.

Det brukar räcka med att nämna några intressanta saker om luktsinnet och hur doftmarknadsföring fungerar. Våra hjärnor är väl inredda i doft. En vuxen människa kan urskilja upp till 10 000 olika dofter och våra kroppar genererar också doftneuroner med jämna mellanrum för att säkerställa att kroppen är i gott skick. Till skillnad från våra andra sinnen går dofter som vi känner omedelbart genom olika delar av din hjärna istället för att behandlas centralt först.

Just denna lilla skillnad mellan luktsinnet och andra sinnen gör den största påverkan samt öppnar rum för fenomenet doftmarknadsföring, vilket egentligen betyder möjlighet att ta itu med kundens intryck och kunna påverka varje kund på en mer personlig nivå.

Vad genererar doftmarknadsföring?

Lyckligtvis för butiksägare är vetenskapen bakom doftmarknadsföring inte bara akademisk – stora varumärken som Nike finner att doftmarknadsföring i butik ger ett positiv resultat och en ökad försäljning. “Köpintention ökar med med 80%” I ett annat verkligt doftmarknadsföringsexperiment visade lukten av färskt bryggt kaffe på en bensinstation en ökad kaffeförsäljning med 300%.

Användning av doftmarknadsföring har också visat sig övertala kunder att stanna kvar i butiken under en längre tid, även höja känslan av kvalitet och skapa en varm känsla av tillit till varumärket och produkterna.

Vetenskapen verkar stödja dem verkliga exempel på att butiker förbättrar både försäljningssiffrorna och ökad närvaro på butiksgolvet.

Att implementera Doftdesign och doftmarknadsföring

Vissa butiker kanske inte har stora resurser som dem stora varumärkena som Nike eller Singapore Airlines för att tillverka anpassade dofter för just deras varumärke.

Men tekniken kring doftmarknadsföring gör det möjligt för vem som helst att använda sig utav det. Några intressanta tips från oss på Aroma Marketing Sverige® på hur du kommer igång och vad du bör tänka på vid användning av doftdesign tjänster och doftmarknadsföring i din verksamhet:

  • Väl utvalda dofter kan positivt påverka köpbeteendet, speciellt om doften matchar produkterna i affären.
  • Det motsatta är sant om doften inte tycks matcha butikens sammanhang, då kan konsumenterna vända sig bort från butiken (så välj en doft som är meningsfull för ditt varumärke).
  • Könsmässiga dofter är också väldigt viktiga. En “feminin” doft i en damklädaffär hjälper till att skapa en positiv köpintention.
  • Håll säsongen i åtanke när du skapar ett doftschema. I december finns det ganska många dofter redan i butiken och det är viktigt att ha detta med i åtanke. Med dofter som påminner konsumenterna om julen medan dte spelas julmusik ger positiva konsumentresultat. Det finns några saker att tänka på här, t.ex. ha rätt dot i rätt sammanhang och utnyttja flera mänskliga sinnen på en gång för att stärka varumärket.