Hemelektronikkedjorna faller offer för internet

27 nov, 2013

Samtidigt som konkurrensen mellan butikerna ökar sätter internet käppar i hjulet för hemelektronikkedjorna. Många väljer idag att handla på internet för att det är enkelt och billigt. Enligt undersökningsföretaget GfK är det vissa områden som tappar mer än andra. Bl.a. så har försäljningsvärdet för bärbara datorer minskat med ca 20% och kamerorna har tappat nästan 30%. Även bärbara musikspelare ligger illa till. En anledning är att flera subtitutprodukter har dykt upp på marknaden, men en annan anledning är att butiker inte lyckas skapa någon shoppingupplevelse för kunderna.

Upplevelsen är viktigt!

Idag räcker det inte med bra priser och trevlig personal. För att vinna tillbaka marknadsandelarna över internet behöver butikerna skapa en shoppingupplevelse för kunderna. Vad är shopping och hur skapar man en shoppingupplevelse? Shopping handlar inte alltid om att bara köpa, det handlar även om att spendera sin tid och sina pengar i en butik där vi trivs. Frågan som ställs vidare är, vart trivs vi?

Vi människor använder oss av våra sinnen och får intryck med hjälp av bild, ljud, känsel, smak och doft. För att få till en upplevelse i butiken måste man satsa på alla sinnena. 

Butiksskyltning och lockvaror är inte allt. Trevlig personal och god service är hörnstenen, sedan följer upplevelsen av ljud och smak och inte mist doft som är vårt starkaste sinne. Vi styrs av luktsinnet mer än av något annat sinne och luktsinnet går inte att koppla bort eftersom vi hela tiden måste andas. Med hjälp av dofter kan man manipulera luktsinnet hos besökarna. Det finns dofter som stimulerar tanken och det finns dofter som piggar upp besökarna. Dofter är det som skapar en upplevelse för kunderna och får de att lägga positiva tankar om företaget på minnet.

Alla människor har minnen.

Goda minnen bildas i hjärnan efter att vi blir glada utav någonting. Dessa minnen sammankopplar vi med platsen som vi befann oss på och sedan stannar de kvar i hjärnan.

Det kan vara speciella platser där det var som bäst eller roligast. De minnena säger till vårt undermedvetna vilken väg vi ska ta, vad vi ska köpa och ifall vi ska känna glädje, bekymmer, eller lycka.  Dessa minnen bildas genom upplevelser. 

Människor är inte alltid pigga när de shoppar och fantasin måste komma igång. Några exempel på hur doftdesign kan utnyttjas i hemelektronikbranschen är att det kan dofta kaffe på avdelningen för kaffemaskiner, det kan dofta nytvättat på vitvaruavdelningen eller så kan det dofta kola vid SodaStream flaskorna. Att skapa en shoppingupplevelse är inte ett alternativ längre – Det är ett måste!

Det räcker inte med bra priser och fina hyllor.

Frågan som vi på  Aroma Marketing Sverige™ ställer till alla är –  Hur doftar ditt företag?